Darkfield Radio presenteert ‘DOUBLE’: een meeslepende audio-uitzending
VR Technologie

Darkfield Radio presenteert ‘DOUBLE’: een meeslepende audio-uitzending

De Venice VR Expanded van dit jaar bevatte tal van primeurs, waaronder DOUBLE van DARKFIELD RADIO, de eerste meeslepende audio-ervaring die te zien was op het legendarische internationale festival.

“Ze pasten zich aan nieuwe formaten aan en creëerden een entertainmentervaring die prachtig is ontworpen, met behulp van ongelooflijke technologie, als iets dat thuis kan worden ervaren”, zegt Liz Rosenthal, curator van Venice VR Expanded.

DOUBLE is ontworteld door hun locatiegebaseerde meeslepende audio-ervaringen in zeecontainers en is het eerste stuk dat rechtstreeks naar mensen thuis wordt uitgezonden op DARKFIELD RADIO. De unieke ervaring biedt een verontrustende verkenning van jezelf, je partner en je realiteit, terwijl je thuis in je keuken in het donker zit.

Het enige wat je nodig hebt, is een partner en een koptelefoon. Afgelopen zaterdag om 20.00 uur heb ik me afgestemd op een show zonder nieuws, zonder muziek en zonder mening.

Er kunnen ook geen spoilers zijn, want het verhaal speelt zich samen met je verbeelding. De realiteit van de show die ik heb meegemaakt, zal anders zijn dan die van jou.

Aan het begin van de show werd mij gevraagd om mijn partner aan de andere kant van de tafel te overwegen, om alles over hen en alles over mijn omgeving te onthouden. Toen werd mij gevraagd mijn ogen te sluiten, en de realiteit begon te ontrafelen. Wat volgde was een reeks vragen over de andere persoon in mijn ruimte. Ik werd gevraagd mijn geheugen in twijfel te trekken, wat ik me wel en niet kon herinneren, en of mijn perceptie de juiste was.

DARKFIELD RADIO-producers David Rosenberg en Glen Neath experimenteren al sinds de jaren 80 met binaurale audio-ervaringen en gebruiken het om hun publiek naar andere plaatsen te vervoeren.

Oorspronkelijk gebruikten ze meer visuele hulpmiddelen, maar volgens Rosenburg “vonden we het probleem dat door het gebruik van afbeeldingen het publiek gehecht zou raken aan die ruimtes. Ze wilden zelf audio gebruiken om het podium tot leven te brengen, “dus totale duisternis is de manier waarop we dit deden”, zei hij.

Door de keuken te kiezen, konden ze overeenkomsten tussen de ruimtes van mensen uitspelen; “Om een ​​kleine hoeveelheid twijfel te kunnen creëren of er iets in hun echte ruimte is gebeurd”, zei Rosenberg.

“Het is een droomverhaal en dan gebruiken we bepaalde geluiden om elke kamer een bepaald soort sfeer te geven. Je bent eigenlijk als toeschouwer die de set ontwerpt, ‘zei Neath.

Vervolgens grindt je partner je terwijl de radiopresentator het podium betreedt en je realiteitszin begint te verstoren. U wordt ergens anders naartoe gebracht, dat is, maar niet helemaal, uw keuken. De gastheer stormt verontrustend om je heen en fluistert zelfs in je oor. De producers hebben het goed gedaan: het gevoel van iemands stem die je nadert, op de loer ligt, langzaam fluistert en zich dan snel terugtrekt.

Terwijl ik mijn geheugen opriep om een ​​levensechte dubbelganger van mijn partner te animeren, begon de radiopresentator deze persoon griezelig te beschrijven met een vreemd gevoel van vertrouwdheid; als iemand die ik al jaren kende en dingen over hun uiterlijk beschreef die deze buitenaardse gastheer niet mocht weten. Het was alsof ze door mijn eigen gesloten ogen keken.

Aanvankelijk dacht ik dat er misschien een soort gegevensschrapen op het werk zou zijn; een geavanceerde bot die de naam en ticketregistratie van mijn partner gebruikt om toegang te krijgen tot openbare informatie en die gegevens in realtime naar een stemacteur te sturen.

Rosenberg en Neath genieten van deze veronderstelling. “Het is hoe helderzienden al zoveel jaren zo succesvol zijn, we zijn verrassend consistent [mensen]”, zei Rosenberg, “Het is veel gemakkelijker om aannames te doen, of om wat op toeval lijkt te zijn.”

“Er zijn veel verbanden met hoe we verhalen proberen te vertellen, en met hoe VR verhalen vertelt,” zei Rosenberg. “VR gaat ook over het verbeteren van de geloofwaardigheid, en het was door deze interesse in meeslepende VR die de gelegenheid opende voor DOUBLE om te presenteren op Venice VR Expanded,” zei hij.

“VR is zo afhankelijk van deze steile curve van deze beschikbaarheid van technologie, en het gaat zo snel, dus de ervaringen die een paar jaar geleden beschikbaar waren, zijn heel anders dan wat nu beschikbaar is,” zei hij. Hetzelfde geldt voor audio.

Door je uitsluitend te concentreren op meeslepende audio in DOUBLE, heb je geen andere keuze dan je aan het verhaal te houden en mee te spelen. Vandaar de slogan: geen nieuws, geen muziek, geen mening – “Een van de dingen die er ook staat is‘ geen keuze ’. Er is deze grenzeloze on-demand tirannie waar we allemaal onder lijden, en het is zo schadelijk, ” zei Rosenberg.

De gastheer is er de hele tijd bij je, hij spreekt over je onmiddellijke situatie en acties, en overbrugt de kloof tussen je realiteit en deze nieuwe fictieve. DARKFIELD stelt het raamwerk van het verhaal als een onderzoek naar Capgras waanvoorstelling, een toestand waarin de lijder ervan overtuigd is dat een geliefde is vervangen door een exacte replica met kwaadaardige bedoelingen. Dit verhaal opent de vloer voor vragen als inleiding tot het manipuleren van je realiteitszin tijdens de uitzending.

“We staan ​​precies aan het begin van het leren maken van deze verhalen waar interactiviteit samengaat

LEZEN  Oculus Connect verandert van naam naar Facebook Connect, begint vrijwel 16 september

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *