VR Technologie

Hoe de rechtszaak van Epic Games tegen Apple de toekomst van VR / AR kan beïnvloeden

Apple dreigt ondersteuning voor ARKit en aankomende VR-technologie op Unreal Engine in te houden.

Hoe de rechtszaak van Epic Games tegen Apple de toekomst van VR / AR kan beïnvloeden

Nou, het zijn zeker een paar interessante dagen geweest voor de gaminggemeenschap. Voor degenen die misschien niet op de hoogte zijn, heeft Epic Games vorige week een rechtszaak aangespannen tegen Apple nadat het bedrijf hun megapopulaire multiplayer-game Fortnite uit de iOS App Store had gehaald. Deze verwijdering was een directe reactie op de introductie van een nieuw betalingssysteem waarmee Epic in-game-items kon verkopen zonder 30% van de winst met Apple te hoeven delen, volgens de aloude richtlijnen van het bedrijf.

Dit is waar dingen interessant worden. Minder dan een uur nadat hun game was verwijderd uit de App Store en Google Play op Android, reageerde Epic met een voorbereide rechtszaak tegen Apple in de Amerikaanse districtsrechtbank voor het noordelijke district van Californië. Niet alleen dat, het bedrijf lanceerde een volledige sociale media-campagne die bedoeld was om fans achter hun vlag te verzamelen, inclusief een #FreeFortnite-hashtag en een video waarin Apple’s beruchte ‘1984’ Macintosh-commercial werd geparodieerd. Het is duidelijk dat Epic Apple in een conflict lokte om het bewustzijn rond “het concurrentiebeperkende gedrag van Apple” te vergroten.

Maandag reageerde Apple verder en dreigde de ontwikkelaarsaccounts van Epic permanent te verwijderen en toekomstige toegang tot Mac- en iOS-ontwikkeltools te weigeren. Deze beslissing zou verwoestend kunnen zijn voor Epic’s Unreal Engine en de honderden bestaande Mac- en iOS-apps die door Unreal worden aangedreven. Maar daar houdt het niet op. Epic zou ook de toegang verliezen tot “acceptatie en ondersteuning van ARKit-functies en toekomstige VR-functies in Unreal Engine door hun XR-team.”

Wat vooral interessant is aan deze reactie, is de verwijzing van bedrijven naar ‘toekomstige VR-functies’. Hoewel we nog geen enkele vorm van officiële bevestiging hebben ontvangen, doen er al jaren geruchten de ronde over een Apple VR-headset. Afgelopen maart ontdekte Macrumors informatie in een uitgelekte versie van iOS 14 die wees op het bestaan ​​van een hybride VR / AR-headset die momenteel wordt ontwikkeld bij Apple, wat het idee van een aankomende Apple-headset verder versterkt. Nu Unreal Engine een van de meest populaire platforms voor VR-ontwikkelaars is, kan deze rechtszaak schadelijk zijn voor de industrie door de ontwikkeling van talloze projecten die nog in ontwikkeling zijn te vertragen en de ondersteuning voor bestaande apps en games stop te zetten.

Epic heeft tot 28 augustus de tijd om de rechtszaak van Apple stop te zetten voordat hun ontwikkelaarsaccounts worden vernietigd, en je gelooft best dat het bedrijf de hulp zoekt van toegewijde fans om deze zelf veroorzaakte storm te doorstaan. Helaas voor Epic heeft het grote publiek niet zo sympathiek gereageerd op hun zaak als ze aanvankelijk hadden gehoopt. In plaats van te benadrukken wat het bedrijf beschouwt als oneerlijke bedrijfspraktijken van Apple, zijn ze er alleen maar in geslaagd om spelers te vervreemden met hun # FreeFortnite call-to-action.

Wat denk je? Heeft Epic ongelijk door opzettelijk iOS-richtlijnen te overtreden om te benadrukken wat zij beschouwen als oneerlijke bedrijfspraktijken van Apple?

LEZEN  ‘Mission To Mars’ is een multiplayer free-roam VR-ervaring met een wetenschappelijke twist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *