VR Technologie

Ontwikkelaar maakt VR-tijdmachine om zijn afgelopen jaar opnieuw te beleven

Maker Lucas Rizzotto droeg een jaar lang elke dag Snapchat-bril om 2019 in VR vast te leggen.

Ontwikkelaar maakt VR-tijdmachine om zijn afgelopen jaar opnieuw te beleven

Eerder deze week maakte Lucas Rizzotto, de bedenker achter de VR-ervaring Where Thoughts Go, via Twitter aan de wereld bekend dat hij eindelijk de code van tijdreizen had gekraakt. Soort van…

Ontwikkelaar maakt VR-tijdmachine om zijn afgelopen jaar opnieuw te beleven

Hij springt niet echt door de tijd zoals dr.Sam Beckett in Quantum Leap, maar hij heeft bedacht hoe hij met VR door zijn eigen herinneringen uit 2019 kan reizen. Gelukkig voor ons documenteerde Rizzoto op komische wijze zijn ervaring met het maken van een persoonlijke tijdmachine, en het proces is ronduit ontmoedigend.

Ontwikkelaar maakt VR-tijdmachine om zijn afgelopen jaar opnieuw te beleven

Eerst en vooral moet u enkele herinneringen vastleggen. Rizzotto gebruikte een Snapchat Spectacles 3-bril met twee ingebouwde camera’s in het frame die video in stereoscopisch 3D kunnen opnemen. Deze video-opname is perfect voor VR. Met een enkele druk op de knop kon Rizzotto een jaar lang elke dag een serie video’s van een minuut opnemen terwijl hij over de hele wereld ronddartelde om nieuw voedsel te proberen, in bomen rond te hangen, naar clubs te gaan en bezienswaardigheden te bekijken in verschillende locaties.

Ontwikkelaar maakt VR-tijdmachine om zijn afgelopen jaar opnieuw te beleven

Toen hij eenmaal een jaar aan herinneringen had opgeslagen op een stapel harde schijven, begon Rizzotto te werken aan hoe hij VR zou gebruiken om toegang te krijgen tot zijn verleden. Zijn aanpak was om zijn tijdmachineproject op te splitsen in drie proeven.

Als er een ding is dat sciencefictionfilms uit de jaren 80 ons hebben geleerd, is het dat elke tijdmachine een reeks ouderwetse knoppen en knoppen nodig heeft om mee te spelen. Rizzotto gebruikte ouderwetse codeervaardigheden om een ​​paneel te bouwen dat gemakkelijk te gebruiken zou zijn in de headset; het is duidelijk dat hij zich liet inspireren door Doc Brown’s Delorean uit de film Back to the Future.

U hebt de gegevens (of geheugens) nodig om doorzoekbaar te zijn via het configuratiescherm. Hoe komt dat? Het is letterlijk een jaar lang aan willekeurige clips van één minuut. Er moet een manier zijn waarop het Configuratiescherm gemakkelijk toegang kan krijgen tot deze herinneringen. Hij gebruikte hiervoor metadata. Helaas ging dat niet zoals gepland voor onze held-tijdreiziger, die wordt gedetailleerd in zijn YouTube-video.

Je hebt stoere speciale FX nodig om je ervan te overtuigen dat je echt terug in de tijd reist. Hoe ziet dat er eigenlijk uit? Rizzotto bekeek veel verschillende tijdreisfilms voor inspiratie, maar uiteindelijk slaagde geen van hen erin om de beelden te bereiken waarnaar hij op zoek was. Ik zal het niet voor je bederven, maar wat hij bedacht is behoorlijk ongelooflijk.

Tijdens zijn video van een half uur beschrijft Rizzotto op een vermakelijke manier hoe hij elke afzonderlijke fase benaderde en de worstelingen die hij tegenkwam bij het samenstellen van zijn tijdmachine-project. Het was geen gemakkelijke taak; op bepaalde momenten kwam hij obstakels tegen die zijn eigen gezond verstand op de proef stelden.

Het bouwen van een VR-aangedreven tijdmachine is geen gemakkelijke taak. Het is een liefdeswerk. Tijdens een interview met VRScout vertelde Rizzotto over wat hij het leukst vond aan het project, door te zeggen: “Eerlijk gezegd, om eerlijk te zijn, mijn favoriete onderdeel van het project was eigenlijk de video”, en voegde eraan toe: “Ik heb de afgelopen 3 maanden geprobeerd om hoe je iets kunt communiceren op een manier die leerzaam, grappig en ook dramatisch eerlijk is, en ik denk dat ik echt iets speciaals heb gevonden. “

Volgens vooraanstaande experts is echt tijdreizen niet mogelijk, althans niet op de manier zoals beschreven in het boek van H.G. Wells The Time Machine of de film Hot Tub Time Machine. Rizzotto hoopt dat projecten als deze het idee van het ombuigen van de werkelijkheid zullen helpen romantiseren en anderen aanmoedigen om het onmogelijke uit te dagen.

Met een Oculus Rift S om in zijn VR-tijdmachine te springen en een Nintendo Power Glove alleen voor het visuele effect, registreerde Rizzotto zijn eerste sprong terug in de tijd en de resultaten waren ongelooflijk.

Door je herinneringen duiken kan niet gemakkelijk zijn, vooral de moeilijke delen. “Je leven als een buitenstaander zien leven, heeft echt invloed op je”, legt Rizzotto uit. “Je krijgt inzicht in wie je bent dat je simpelweg niet anders kunt krijgen. Ik heb een heleboel dingen over mij geleerd door er gewoon naar te kijken en het project als geheel deed me beseffen dat ik vaak erg hard en gemeen tegen mezelf was als mens. Die man die ik aan het kijken was, deed gewoon … zijn best. “

Tegelijkertijd biedt het bekijken van je verleden door een VR-tijdmachine een zeldzame kans op zelfreflectie. Het ontgrendelt verloren herinneringen en details van een moment in je leven. Rizzotto herinnerde zich dingen als geuren, hoe een hap eten smaakte en andere kleine details die hij uiteindelijk was vergeten.

Hoewel hij door een klein rond raam naar de tijd keek, projecteerde zijn brein de VR-ervaring als een volledig meeslepend 360-geheugen. Hij merkte dat hij gesprekken had met zijn vroegere zelf. Die gesprekken in de loop van de tijd waren van grote invloed op Rizzotto. “Ik denk dat er hier zeker veel lessen zijn over hoe onze relatie met het verleden en de toekomst op zeer grote manieren zal veranderen.”

Rizzotto heeft geen plannen om zijn tijdmachine aan het publiek uit te geven, maar het is niet uitgesloten. Voorlopig concentreert hij zich op zijn volgende idee. Als het zoiets is als zijn tijdmachine VR-ervaring of Where Thoughts Go, dan zijn wij dat

LEZEN  Na een jaar in de rechtbank is de zaak van Magic Leap tegen Nreal afgewezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *