VR Technologie

Venice VR-curatoren bieden een kijkje achter de schermen van de ongelooflijke projecten van dit jaar

Venice VR Expanded op de 77e LA BIENNALE DI VENEZIA loopt vandaag ten einde, na buitengewone prestaties op het gebied van creatieve innovatie.

Met satellietpop-ups over de hele wereld, in Venetië en online op meerdere platforms, brengt het evenement artiesten, de industrie en een wereldwijd publiek samen om te vieren op een manier die Venetië VR en de bredere gemeenschap de komende jaren opnieuw zal definiëren.

Hier bieden Liz Rosenthal en Michel Reilhac, curatoren van Venice VR Expanded, een kijkje in de creatie en ontdekkingen van het festival van dit jaar.

“We promoten het idee dat elk live-evenement dat in de toekomst wordt ontworpen, een hybride evenement zal zijn, volledig fysiek en volledig online,” zei Reilhac.

In 2019 waren ze al bezig met het plannen van een hybride evenement en 2020 was slechts een versnelling van het proces. Ze lanceerden in maart evenementen op hun eigen platform en besteedden maanden aan het onderzoeken van beschikbare platforms die het virtuele evenement zelf konden huisvesten. Uiteindelijk kozen ze voor VRChat om het epicentrum van de productie te worden.

“We hebben ervoor gekozen dat de sociale wereld die we kozen toegankelijk moest zijn via Quest-headsets,” zei Rosenthal, “zij zijn de belangrijkste VR-gamers en we weten dat veel mensen die VR verkennen met Quest, ook nieuwe gebruikers zijn.”

Rosenthal en Reilhac erkenden ook dat er geen platform is dat alles kan. Om dit mogelijk te maken, moest er platformonafhankelijke ondersteuning en toegankelijkheid zijn.

“Dit is het meest complexe project waar we ooit aan hebben gewerkt, iedereen doet een primeur”, zei Rosenthal. Het was van veel mensen een grote inspanning om het festival tot leven te brengen.

Het team van VRrOOm ontwikkelde de werelden en functionaliteiten in VRChat en werkte 24/7 om ervoor te zorgen dat het werk van elke artiest correct werd geüpload en toegankelijk was. Antony Vitillo deelde een episch verslag van hun inspanningen dat hier kan worden bekeken.

Viveport duwde meer dan 25 titels voor het Venice VR Festival, en Oculus ontwierp een eerste in zijn soort sleutel waarmee verschillende projecten het Q & A-proces konden doorbreken, iets dat nog nooit eerder is gedaan. Deze volgende vier projecten zijn die op het snijvlak van wat mogelijk is.

Een selectie geïnspireerd door Kiira Benzing’s Lovseat in 2019 die live performance, theater en virtual reality combineert, de volgende vier stukken brachten multidisciplinair talent samen met opkomende technologie: DOUBLE, La Comedie Virtuelle, The MetaMovie Presents: Alien Rescue en Benzing’s eigen Finding Pandora X.

“Het bureau dat je als deelnemer hebt, wordt aanzienlijk vermenigvuldigd met al het andere dat in VR wordt ervaren. Alles is in realtime, het is glad, vloeiend en je speelt met artiesten die fysiek over de hele wereld verspreid zijn, en met jou daar in hun avatars, ” zei Reilhac, sprekend over MetaMovie Presents: Alien Rescue.

Over DOUBLE zei hij: ”Zo’n stuk opnemen in onze selectie is iets nieuws. Vooral dit jaar hebben we meer game-achtige of game-driven verhaalwerelden toegevoegd. Traditioneel was de bioscoop niet geïnteresseerd in het leren over de gamewereld, maar in VR zijn de twee werelden heel dichtbij. We zien nu in het vertellen van verhalen dat veel van die games veel meer verhalend worden gedreven, en we dachten dat we dit in onze selectie moesten weerspiegelen. “

“We onderzoeken alle aspecten van dit nieuwe ecosysteem, creatief en met de interactie tussen nieuwe doelgroepen”, aldus Rosenthal.

Terwijl sommige bezoekers hun festivalervaring begonnen op contentplatforms zoals VIVEPORT en Oculus, begonnen velen hun weg naar VRChat te vinden naarmate het festival vorderde, waardoor organische, opwindende ontmoetingen ontstonden die je zou ervaren tijdens een IRL-evenement. De virtuele werelden van Venice VR Expanded werden een forum voor het ontdekken van de virtuele wereld en de mensen die zich daarin bevinden.

“Er is een kant aan dit die behoorlijk verontrustend is, het is beangstigend als je meer van je tijd in de virtuele wereld geniet dan van je tijd in de fysieke wereld”, zei Reilhac, eraan toevoegend dat hij noch Rosenthal mensen zijn die geen verbinding hebben, maar ze hebben deze week allebei nieuwe dingen meegemaakt die hun perceptie van virtuele realiteit en realiteit hebben veranderd.

“Het hebben van zoveel contacten in de virtuele wereld, en dan naar buiten stappen en mensen dragen maskers en houden afstand, het is een verbazingwekkend contrast. Je kunt zien hoe je dichterbij kunt zijn op het VR-platform in plaats van in de fysieke wereld, ”zei hij.

“Voor mij,” zei Rosenthal, “omdat het grimmig is – ik ben in een kelder in Londen geweest – is het spannend om in virtuele werelden te zijn, de schoonheid van het ontmoeten van mijn vrienden van Taiwan tot LA. Dat was ongelooflijk: de inventiviteit, de opwinding die mensen hebben bij het kiezen van hun avatars, dat was echt leuk. “

“Het is als meeslepend theater op acid”, zei Rosenthal, “Je kunt dingen doen die je niet kunt in de fysieke wereld, je kunt vliegen, je kunt elke gewenste avatar zijn, je kunt op zoek gaan, het is echt buitengewoon. “

Met deze lessen en wereldwijde samenwerking hebben de curatoren van Venetië hun zinnen gezet op een toekomst

LEZEN  Elke Oculus Quest 2-game aangekondigd op Facebook Connect

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *